کشف علت بالا رفتن کلسترول

 دانشمندان کانادایی کشف کردند که پروتئینی بنام resistinکه از بافت چربی ترشح می شود سبب افزایش کلسترول بد (یا LDL) و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی می گردد.

 این تحقیق درکنگره ی قلب و عروق کانادا در 28 اکتبر ارائه گردید.

نتایج این تحقیق ثابت می کند که resistinسبب افزایش تولید LDLدر سلولهای کبد انسان وهمچنین کاهش گیرنده های LDLدر کبد میشود. در چنین شرایطی کبد کمتر قادر به پاکسازی کلسترول بد از بدن است، Resistinسبب تسریع تجمع LDLدرسرخرگها و افزایش خطر ابتلا به  بیماریهای قلبی می شود.

 تحقیقات نشان میدهد که resistinدارای تأثیرات منفی بر اثرات داروی استاتین است، استاتین اصلی ترین داروی  پایین آورده ی کلسترول  است که برای درمان و پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی استفاده می شود.

دکتر شیرا رشید استادیار دپارتمان دارو دردانشگاه McMasterخاطر نشان می کند که تقریباً 40 درصد از افرادی که استاتین دریافت می کنند  در برابر تأثیرات پایین آورندگی این دارو بر LDLخون مقاوم هستند.

به گفته ی دکتر رشید مفهوم اصلی این نتایج این است که بالا بودن مقدار Resistinدرخون میتواند علت مقاومت  دربرابر استاتین در کاهش کلسترول LDLدربرخی بیماران باشد.اومعتقد است این نتایج منجر به انقلابی در داروهای جدید درمانی خواهد شد، به خصوص داروهایی که پروتئین resistinرا هدف قرار می دهند و از عملکرد آن ممانعت به عمل می آورند و در نتیجه تأثیر استاتین را افزایش می دهند.

 به گفته ی دکتر Abramsonاحتمال بهبود درمان برای علل بیماریهای قلبی عروقی  قدم موثری است. حدود 40 درصد از افراد کانادایی به کلسترول بالا مبتلا هستند.

به همین علت یکی از علل عمده ی نگرانی درمورد  سلامت درجامعه ی کانادا بالا بودن کلسترول وبیماریهای قلبی عروقی است.

دکتر Abramsonمی افزاید: این تحقیق اهمیت حفظ وزن سلامت و مقدار کلسترول که دو عامل حیاتی  در پیشگیری از بیماریهای قلبی است را تایید می کند . بالا بودن مقدار کلسترول LDLفاکتور خطر اصلی برای بیماری قلبی و سکته است.  این موضوع میتواند منجر به ساخته شدن پلاک دردیواره ی سرخرگها  و نازک شدن آنها می گردد که موجب ایجاد بیماریی بنام آترواسکلروز  می شود در این بیماری جریان خون به سختی از قلب درسراسر بدن پخش می شود.

همچنین داشتن اضافه وزن، احتمال بالا رفتن فشار خون و ابتلا به دیابت  را افزایش میدهد که دو خطر عمده ی ابتلا به بیماری قلبی و سکته محسوب می شوند.

 خوشبختانه محققین مطالب زیادی درمورد نحوه ی پیشگیری از بیماری قلبی و چگونگی معکوس نمودن عوامل خطر آن دردسترس دارند. دانشمندان به همه ی افراد ویزیت منظم پزشک ،حفظ وزن سلامت واندازه ی دور کمر  همچنین تنوع درمصرف مواد مغذی و کاهش مصرف غذاهای چرب و داشتن فعالیت منظم را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی توصیه می کنند . همچنین توجه به مصرف دقیق داروها بر اساس تجویز پزشک درکاهش  خطرات مذکور بسیار مهم است.

منبع: www. sciencedaily.com/releases/2012/10/121028141717.htm